MX Cross
Image default
Auto's en Motoren

Alles over BMW chassis codes

Je hebt waarschijnlijk wel eens van de term motor chassis code gehoord. Deze code wordt gebruikt in verband met je auto of andere voertuigen. Een BMW onderstel wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen verschillende chassis modellen in je auto. Oorspronkelijk begonnen deze identifiers met de letter “E”, wat staat voor ontwikkeling in het Duits (Entwicklung). BMW creëerde de F- en G-codes voor nieuwere auto’s terwijl ze auto’s bleven bouwen. In sommige motor chassis codes kunnen ook de letters “LCI”, wat staat voor “Life Cycle Impulse”, verschijnen. Dit verwijst alleen naar auto’s met dezelfde chassis code die cosmetische wijzigingen en andere updates hebben ondergaan. Elke autofabrikant geeft zijn modellen een unieke interne code om ze te identificeren. Deze codering schema’s voorkomen verwarring en houden planning en ontwikkeling gestructureerd.

Een BMW motorcode identificeren

Er zijn verschillende motorcodes. De M10 stond voor een viercilindermotor, M20 voor een kleine zescilindermotor en M30 voor een grote zescilindermotor. Naarmate de selectie van BMW motoren groeide, was een meer bruikbare code identificatie vereist. BMW motorcodes zijn gemaakt om veel kennis over de technologie en het ontwerp van de motor in een gecondenseerde hoeveelheid ruimte over te brengen. M-, N- of B-codes worden gebruikt met standaard BMW motoren. Voor auto’s van BMW M GmbH wordt een “S”-code gebruikt. Een “P”-code wordt gebruikt door de officiële racemotoren in de autosport. Met Electronic Chassis Management, dat verwijst naar het gebruik van een geïntegreerd BMW elektronica systeem voor chassis controle, verbetert BMW de actieve veiligheidsvoorzieningen van zijn voertuigen op een manier die de klant duidelijk kan waarnemen. Rijdynamiek controlesystemen en rijhulpsystemen zijn twee subcategorieën van de ingezette chassis controlesystemen.

De rol van het chassis 

Het chassis van de auto is een zeer complexe constructie waaraan de motor, carrosserie en ophanging allemaal zijn vastgeschroefd. Omdat het het gewicht van de motor, carrosserie, benzine en passagiers ondersteunt, moet het extreme belastingen verdragen. Bovendien moet het de impactenergie absorberen en de vorm van de cabine behouden voor de bestuurder en passagiers. Hoewel dit geen geringe prestatie is, blijven chassis ontwerpers soms onopgemerkt, tenzij de auto een succes wordt. Alle onderdelen van een voertuig worden ondersteund door het chassis, ook wel het frame genoemd. Het dient als het frame van het voertuig en stelt het in staat om de volledige lading te dragen, zowel in statische als in bewegende toestand. Het chassis, dat de kracht en stabiliteit van het voertuig geeft, herbergt ook de motor, het transmissiesysteem, de wielen, het elektrische systeem en de carrosserie.